Vinnarna i Ökända Grund

                         

För andra året i rad har Stockholmradio, Transportstyrelsen och Sjöfartsverket gjort en gemensam satsning i projektet Ökända Grund, där allmänheten har fått rapportera in grund eller avvikelser i sjökorten. Under en period utgjorde inrapporteringen också en tävling, och vinnarna i varje kategori har utsetts. Vi har träffat en av dem.

Vinnarna har utsetts av en enväldig jury bestående av representanter för Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Stockholmradio. Tre vinnare har korats utifrån tre olika kategorier.

En av kategorierna, ”Bästa motivering”, uppmärksammar den som inkommit med en extra finurlig, smart formulering som väckt intresse. Vinnaren i kategorin heter Anders Grinneby, vars rapport var en sten som fanns utmärkt i sjökorten, men som inte existerar i verkligheten.

- Bakgrunden till allt är att småbåtshamnen vid det aktuella området, i Gäddeholm utanför Västerås vid Mälaren, blivit större. Detta har gett mer trafik som rundar ön där stenen skulle finnas. Många båtar tog en jättesväng ut i farleden för att undvika stenen, men jag såg aldrig ens någon bränning där, förklarar Anders..

Tids nog vågade Anders smyga sig närmare stenen med sin segelbåt, men kunde inte se någon sten då heller.

- Då tog jag roddbåten för att ro över stenen och känna med åran, men fick ingen som helst bottenkänning, berättar Anders.

När Anders rapporterade in felaktigheten till Sjöfartsverket fick han information om att felet troligtvis kunde bero på den teknik som man förr tillverkade sjökort på. Innan man tillverkade sjökort på elektronisk väg, använde man sig av positiva och negativa plastfilmer för att ta fram tryckplåtar. I processen kunde till exempel ett dammkorn hamna mellan plastfilmerna. De punkter som hamnade på grunda farvatten vågade man inte ta bort och därigenom uppstod stenar och skär i sjökorten som inte finns i verkligheten. 

- Det kan ju såklart bero på annat också, kanske att en tunna eller en stock låg precis där, när man tillverkade det första sjökortet. Det känns ju bra att man kan vara med och rätta till en felaktighet, i synnerhet när det handlar om trafikerade platser. Sedan blev jag ju lite nöjd över att vinna också, skrattar Anders. Nu ska jag se till att installera min vinst, AIS:en, innan sjösättningen med, avslutar Anders.  

De andra två kategorierna i tävlingen är ”Fel i sjökort” och ”Ökända grund”. I kategorin ”Fel i sjökort” handlar det om någon felaktighet, motsägelse eller avsaknad i utmärkning av grund. Vinnaren i den kategorin är Ulf Suhr, som rapporterade in ett grund som ligger i kanten av farleden mellan V:a Stendörren och Oxelösund, i Södermanlandsskärgård. Farleden är en av de mest trafikerade på ostkusten. I sjökortet har undervattensstenen förts in och 3 m djupkurvan utökats.

Kategorin ”Ökända grund” avser grund som är utmärkta i sjökorten men ändå är välbesökta. Vinnaren i kategorin, Johan Emterling, rapporterade in en bränning på fjärden Tångelflo som ligger söder om Strömstad vid Daftön, i norra Bohuslän. Vinnaren själv har en sommarstuga vid grundet och bevittnar omkring 30-40 grundstötningar just på det grundet, varje sommar.

 

För att läsa Sjöfartsverkets pressrelease om Ökända grund, klicka här.

__________________________________________________________________________________________

1:a-pristagaren i varje kategori vinner en AIS-transponder och 2:a-pristagarna erhåller varsitt båtsportkort. Under året har det inkommit totalt 191 rapporter, varav 146 rapporter kom in under själva tävlingsperioden juni-september. Hela 62 av fallen har gett lett till rättelser i Sjöfartsverkets sjökortsdatabas, och 21 st har resulterat i notis i UFS (Underrättelser för Sjöfarande).